19 października, 2012

Wielokulturowość, wielonarzędziowość

Już wcześniej pisałem o powiązaniach pomiędzy językiem a myśleniem i o tym, jak osoby bikulturalne potrafią myśleć inaczej na ten sam temat, w zależności od tego, w jakim języku zadamy pytanie. Te przemyślenia skorelowały mi się z wystąpieniem Martina Mazura na DevDay, o którym pisałem w zeszłym tygodniu. Jeżeli ktoś ma ochotę to można ten wykład obejrzeć tutaj, choć to nagranie z innej konferencji.

Myślę, że to kuszące, jeżeli jedynym narzędziem, jakie posiadamy jest młotek, aby traktować wszystko jak gwóźdź. -- A. Maslow 
Ten cudowny cytat z Maslowa pokazuje cały problem, jaki wynika z ograniczania zestawu narzędzi, których używamy; w życiu, w pracy, w myśleniu. Dodatkowa trudność polega na tym, że kiedy już widzimy dookoła tylko gwoździe, to ciężko się przekonać, że być może istnieją inne problemy i inne narzędzia do ich rozwiązania.

Ja miałem szczęście. Udało mi się znaleźć środowiska, które wymusiły na mnie poszukanie nowych narzędzi. Mówię między innymi o kursach on-line, w których wziąłem udział. Jednak wcześniej była jeszcze potrzeba przygotowania pewnego narzędzia wewnętrznego w moim obecnym projekcie, która wymusiła na mnie poznanie Perla i... to było olśnienie.

Zanim jeszcze zostałem zawodowym programistą (czyt. zaczęli mi za to płacić) poznałem Pascala, C, C++ i C#... pomijając pierwszą pozycję już na pierwszy rzut oka widać tu obrzydliwą spójność gatunkową. Poznanie Perla było dla mnie wejściem w zupełnie nowy wymiar w którym o dziwo poczułem się dobrze. Perl jest tak elastycznym narzędziem, że poczułem się jakbym zakładał na mózg dobrze dopasowaną rękawiczkę.

Photo by Bill Liao
Podczas kursów Coursery poznałem kolejne narzędzia, które może nie były do mnie już tak dobrze dopasowane, ale świetnie nadawały się do rozwiązywania problemów, które stawiali przed nami wykładowcy. Kiedy myślałem o tym, jak rozwiązywałbym te same problemy w językach, które już znałem, już na etapie koncepcji stawała mi przed oczami wizja wbijania śrubek młotkiem. Niepiękna to wizja.

Prawda jest taka, że moja skrzynka z narzędziami stała się ostatnio dużo cięższa i kiedy zabieram się dziś do nowego problemu robię wcześniej sumienny przegląd narzędzi.

Poza językami programowania odkryłem jeszcze inne narzędzia, ale to już temat na osobny post.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz